Międzynarodowy Dzień Tolerancji to święto obchodzone corocznie 16 listopada. Jest to święto ustanowione przez UNESCO w 1995 r. mające na celu promowanie szacunku, akceptacji i uznania bogactwa różnorodności kultur na świecie. Jest to odpowiedź na rosnącą falę wszelakiej nietolerancji, takiej jak rasizm czy antysemityzm. Konferencja Generalna UNESCO w 1995 roku przyjęła Deklarację Zasad Tolerancji. Samo święto zostało ustanowione przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 1995 roku z inicjatywy UNESCO. Jak mówi Deklaracja Zasad Tolerancji:

,,Tolerancja to szacunek, akceptacja i uznanie bogactwa różnorodności kultur na świecie, naszych form wyrazu i sposobów na bycie człowiekiem. Sprzyja jej wiedza, otwartość, komunikowanie się oraz wolność słowa, sumienia i wiary. Tolerancja jest harmonią w różnorodności. To nie tylko moralny obowiązek, ale także prawny i polityczny warunek. Tolerancja – wartość, która czyni możliwym pokój – przyczynia się do zastąpienia kultury wojny kulturą pokoju”

15 listopada 2019r.obchodziliśmy w naszej szkole Dzień Tolerancji. Dzień ten stał się okazją do refleksji nad własną postawą w odniesieniu do innych osób – kolegów, koleżanek. W ramach III Edycji „Drzewka Tolerancji” asp. Marta Gawieńczyk z Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Białymstoku przeprowadziła spotkania z uczniami naszej szkoły. Podczas prelekcji policjantka czytała uczniom bajkę pt. ,,Kłapouszek” oraz zaprezentowała film pt. „Urodziny Maćka – krótki film o tolerancji”. Celem inicjatywy było kształtowanie postaw tolerancji, szacunku i empatii. Uczniowie tworzyli „Drzewo Tolerancji” wpisując na listki hasła  kojarzące się  im z  tolerancją, które pięknie ozdobiły drzewo. Wolontariusze Szkolnego Klubu Wolontariusza ,,Klubu Ośmiu” przy SP Nr 44 w ramach realizacji projektu ,,Dobro to norma” włączyli się aktywnie do obchodów Międzynarodowego Dnia Tolerancji tworząc ,,Szkolny łańcuch tolerancji” pod hasłem „Każdy inny, wszyscy równi”.

Mamy nadzieję, że wszystkie działania, które w tym dniu  towarzyszyły uczniom pogłębiły ich wiedzę na temat tolerancji, stały się refleksją nad postawami wobec innych osób, otworzyły nasze serca i zachęciły do walki
z brakiem tolerancji. Podjęta inicjatywa miała na celu poruszyć w nas strunę wrażliwości i spojrzeć na innych ludzi z wyrozumiałością.

Koordynator działań: Anna Samborska, Barbara Brzozowska

SZKOLNY ŁAŃCUCH TOLERANCJI

„Każdy inny, wszyscy równi”

  • Szanuję drugiego człowieka, żeby każdy czuł się dobrze, równym.
  • Nie wyśmiewam się z wyglądu innych ludzi.
  • Szanuję upodobania i poglądy innych.
  • Nie krytykuję wypowiedzi innych.
  • Cenię drugiego człowieka.
  • Uważam, że każdy ma takie same prawa.
  • Uważam, że każdy zasługuje na przyjaźń.
  • Szanuję rzeczy nie patrząc na to, kto jest ich właścicielem.
  • Szanuję inne kultury i zwyczaje.
  • Każdy człowiek jest inny.
  • Lubię świat, w którym każdy jest jedyny w swoim rodzaju.
  • Nie śmieję się z czyjejś inności.
  • Szanuję i akceptuję niepełnosprawność ludzi.
  • Szanuję zdanie innych.
  • Nie narzucam swojej woli innym.
  • Umiem słuchać i rozumieć innych.
  • Każdy chce być sobą w towarzystwie innych.

http://bialystok.policja.gov.pl

Logo Mistrzowie Matlandii