Podczas lekcji chemii nt. "Białka" przeprowadzonych 06.06.2024 r. w klasie 8B i 07.06.2024 r. w klasie 8A wykorzystano szkło laboratoryjne firmy Jangar oraz wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR zakupione w ramach programu Laboratorium Przyszłości. Uczniowie doświadczalnie wykrywali białko w białku jaja kurzego, twarogu, ptasim piórze. Uczniowie eksperymentalnie badali właściwości białek. Uczniowie wykrywali białka i badali ich właściwości z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR. Uczniowie wymieniają pierwiastki, których atomy wchodzą w skład cząsteczek białek; definiują białka jako związki powstające w wyniku kondensacji aminokwasów; badają zachowanie się białka pod wpływem ogrzewania, etanolu, kwasów i zasad, soli metali ciężkich (np. CuSO4) i chlorku sodu; opisują różnice w przebiegu denaturacji i koagulacji białek; wymieniają czynniki, które wywołują te procesy; projektują i przeprowadzają doświadczenia pozwalające wykryć obecność białka za pomocą stężonego roztworu kwasu azotowego(V) w różnych produktach spożywczych.

Podczas lekcji chemii nt. "Sposoby otrzymywania trudno rozpuszczalnych wodorotlenków " przeprowadzonych 03.06.2024 r. w klasie 7b i 06.06.2024 r. w 7c wykorzystano szkło laboratoryjne firmy Jangar oraz wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR zakupione w ramach programu Laboratorium Przyszłości. Uczniowie doświadczalnie otrzymali wodorotlenek miedzi (II) i wodorotlenek żelaza (III) z reakcji odpowiednich chlorków z wodorotlenkiem sodu. Uczniowie otrzymali wodorotlenek miedzi (II) i wodorotlenek glinu z odpowiednich chlorków z wodorotlenkiem sodu z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR. Uczniowie projektują i przeprowadzają doświadczenia, w wyniku których można otrzymać wodorotlenek trudno rozpuszczalny w wodzie Cu(OH)2, Fe(OH)3, Al.(OH)3; zapisują odpowiednie równania reakcji w formie cząsteczkowej.

Podczas lekcji chemii nt. "Wodorotlenek sodu i potasu" przeprowadzonych 03.06.2024 r. w klasie 7c i 05.06.2024 r. w 7b wykorzystano szkło laboratoryjne firmy Jangar oraz wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR zakupione w ramach programu Laboratorium Przyszłości. Uczniowie doświadczalnie właściwości wodorotlenku sodu i potasu. Uczniowie otrzymali wodorotlenek sodu w reakcji sodu z wodą z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR. Uczniowie projektują i przeprowadzają doświadczenia, w wyniku których można otrzymać wodorotlenek rozpuszczalny w wodzie np. NaOH; zapisują odpowiednie równania reakcji w formie cząsteczkowej; opisują właściwości i wynikające z nich zastosowania niektórych wodorotlenków np. NaOH.

#LaboratoriaPrzyszłości   #LaboratoriaPrzyszlosci

Podczas lekcji fizyki nt. "Zjawiska cienia i półcienia" przeprowadzonych 23.05.2024 r. w klasie 8a i 17.05.2024 r. w klasie 8b wykorzystano gogle VR z dostępem do portalu ClassVr firmy AKTIN zakupione w ramach programu Laboratorium Przyszłości. Uczniowie oglądali budowę Słońca, zaćmienie Słońca, obieg Księżyca dookoła Ziemi. Uczniowie ilustrują prostoliniowe rozchodzenie się światła w ośrodku jednorodnym; wyjaśniają powstawanie cienia i półcienia.

Podczas lekcji chemii w klasach ósmych nt. "Tłuszcze" przeprowadzonych 21.05.2024 r. wykorzystano szkło laboratoryjne firmy Jangar zakupione w ramach programu Laboratorium Przyszłości. Uczniowie badali rozpuszczalność oleju roślinnego w wodzie, etanolu i benzynie. Uczniowie eksperymentalnie odróżniali tłuszcz roślinny od zwierzęcego. Uczniowie opisują budowę cząsteczki tłuszczu jako estru glicerolu i kwasów tłuszczowych; klasyfikują tłuszcze pod względem pochodzenia, stanu skupienia i charakteru chemicznego; opisują wybrane właściwości fizyczne tłuszczów; projektują i przeprowadzają doświadczenie pozwalające odróżnić tłuszcz nienasycony od nasyconego.

Podczas lekcji chemii nt. "Rozpuszczalność substancji w wodzie" przeprowadzonych 13.05.2024 r. w klasie 7b i 20.05.2024 r. w 7c wykorzystano szkło laboratoryjne firmy Jangar zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie doświadczalnie sprawdzili od czego zależy rozpuszczalność substancji oraz co wpływa na szybkość rozpuszczania substancji. Uczniowie projektują i przeprowadzają doświadczenia dotyczące rozpuszczalności różnych substancji w wodzie; projektują i przeprowadzają doświadczenia wykazujące wpływ różnych czynników na szybkość rozpuszczania substancji stałych w wodzie; definiują pojęcie rozpuszczalność; odczytują rozpuszczalność substancji z tabeli rozpuszczalności lub z wykresu rozpuszczalności.

Podczas lekcji chemii nt. "Rodzaje roztworów " przeprowadzonych 08.05.2024 r. w klasie 7b i 13.05.2024 r. w 7c wykorzystano szkło laboratoryjne firmy Jangar zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie otrzymywali roztwory nienasycony i nasycony. Uczniowie przeprowadzili krystalizację azotanu (V) potasu. Uczniowie sporządzili roztwór właściwy, koloid i zawiesinę. Uczniowie opisują budowę cząsteczki wody oraz przewidują zdolność do rozpuszczania się różnych substancji w wodzie; podają przykłady substancji, które nie rozpuszczają się w wodzie, oraz przykłady substancji, które rozpuszczają się w wodzie, tworząc roztwory właściwe; podają przykłady substancji, które z wodą tworzą koloidy i zawiesiny; podają różnice między roztworem nasyconym i nienasyconym.

 

Podczas lekcji matematyki nt. " Ułamek jak część całości” przeprowadzonej 20.03.2024 r. w klasie 4b korzystano z magnetycznych ułamków zakupionych w ramach programu Laboratoria Przyszłości.

Podczas lekcji fizyki nt. "Druga zasada dynamiki" przeprowadzonych 11.03.2024 r. w klasach 7b i 7c oraz 12.03.2024 r. w klasie 7a wykorzystano wykorzystano zestawy NTL SEK DYNAMICS P9902-4J i NTL MATERIAL FOR SUPPORTING AND ASSEMBLY P9901-4A zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. W trakcie zajęć uczniowie obserwowali wpływ masy i siły na przyspieszenie. Uczniowie wyjaśniają zależność przyspieszenia od masy, zależność przyspieszenia od siły w drugiej zasadzie dynamiki. Uczniowie obserwowali ruch jednostajnie przyspieszony w drugiej zasadzie dynamiki.

Podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w klasie 2b przeprowadzonych 7.03.2024 r. wykorzystano klocki korbo w celu utrwalenia tabliczki mnożenia do 30. Klocki korbo zakupiono w ramach programu Laboratoria Przyszłości.

#LaboratoriaPrzyszłości   #LaboratoriaPrzyszlosci

Podczas lekcji chemii nt. "Wyższe kwasy karboksylowe" przeprowadzonych 18.04.2023 r. w klasie 8b i 12.04.2024 r. w 8a wykorzystano szkło laboratoryjne firmy Jangar zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie badali właściwości fizyczne i chemiczne kwasów stearynowego i oleinowego. Uczniowie podają nazwy i rysują wzory półstrukturalne (grupowe) długołańcuchowych kwasów monokarboksylowych (kwasów tłuszczowych) nasyconych (palmitynowego, stearynowego) i nienasyconego (oleinowego); opisują wybrane właściwości fizyczne i chemiczne długołańcuchowych kwasów monokarboksylowych; projektują i przeprowadzają doświadczenie, które pozwoli odróżnić kwas oleinowy od palmitynowego lub stearynowego.

Podczas lekcji chemii nt. "Prawo zachowania masy" przeprowadzonych 15.04.2023 r. w klasie 7c i 10.04.2024 r. w 7b wykorzystano wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z zużyciem gogli VR zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie potwierdzili słuszność prawa zachowania masy otrzymując tlenek miedzi (II). Uczniowie stosują do obliczeń prawo zachowania masy (wykonują obliczenia związane ze stechiometrią wzoru chemicznego i równania reakcji chemicznej).

Podczas lekcji chemii nt. "Kwas etanowy " przeprowadzonych 09.04.2023 r. w klasie 8b i 05.04.2024 r. w 8a wykorzystano szkło laboratoryjne firmy Jangar oraz wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z zużyciem gogli VR zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie badali właściwości chemiczne kwasu etanowego, przeprowadzając reakcje tego kwasu z magnezem i tlenkiem miedzi (II) wykorzystując gogle VR. Uczniowie badają i opisują wybrane właściwości fizyczne i chemiczne kwasu etanowego (octowego); piszą w formie cząsteczkowej równania reakcji tego kwasu z wodorotlenkami, tlenkami metali, metalami; badają odczyn wodnego roztworu kwasu etanowego (octowego); piszą równanie dysocjacji tego kwasu.

Podczas lekcji fizyki nt. "Wyznaczanie okresu i częstotliwości drgań wahadeł" przeprowadzonych 05.04.2024 r. w klasach ósmych wykorzystano zestawy NTL SEK DYNAMICS P9902-4J i NTL MATERIAL FOR SUPPORTING AND ASSEMBLY P9901-4A zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. W trakcie zajęć uczniowie pracując w grupach doświadczalnie wyznaczali okresy i częstotliwości w ruchu okresowym wahadeł matematycznego i sprężynowego.

#LaboratoriaPrzyszłości   #LaboratoriaPrzyszlosci

 

 

23.02.2024 r. na lekcjach fizyki w klasach ósmych nt. "Elektromagnes - budowa, działanie i zastosownia" uczniowie pracując w grupach budowali elektromagnesy i badali czynniki wpływające na ich działanie. Do wykonania ćwiczeń uczniowskich wykorzystano zestawy SMARTBEE CLUB Unbox curiosityl  ELEKTROMAGNES zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie opisują budowę i działanie elektromagnesu; opisują wzajemne oddziaływanie elektromagnesów i magnesów; wymieniają przykłady zastosowania elektromagnesów.

22.02.2024 r. podczas Dnia Otwartego szkoły wykorzystano gogle VR z dostępem do portalu ClassVr firmy AKTIN oraz szkło i sprzęt laboratoryjny firmy Jangar zakupione w ramach programu Laboratorium Przyszłości. Dzieci tańczyły na karnawale w Rio de Janeiro, karmiły rekiny, pływały wśród wielkich żółwi rafy koralowej, spacerowały wśród pingwinów Gentoo na Antarktydzie, itp. posługując się goglami VR firmy AKTIN. Przyszłe przedszkolaki i przyszli uczniowie naszej szkoły obserwowali m.in. otrzymywanie pasty dla słonia, dżina w butelce, węże faraona.

Podczas lekcji fizyki nt. "Ruch prostoliniowy zmienny" przeprowadzonych 13.02.2024 r. w klasie 7a i 7c oraz 15.02.2024 r. w klasach 7b wykorzystano gogle VR z dostępem do portalu ClassVr firmy AKTIN oraz zestawy NTL SEK DYNAMICS P9902-4J i NTL MATERIAL FOR SUPPORTING AND ASSEMBLY P9901-4A zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie obserwowali ruch i lądowanie na Księżycu lądownika, pływali jachtem po wodach Italii, brali udział w wyścigu Tour de France, uczestniczyli w wyścigach samochodowych na torze w Darlington, obserwowali zawody snowbordingu w Rosji używając do tych celów gogli VR firmy AKTIN. Uczniowie obserwowali ruch jednostajny, przyspieszony i opóźniony.  Uczeń nazywa ruchem jednostajnie przyspieszonym ruch, w którym wartość prędkości rośnie w jednostkowych przedziałach czasu o tę samą wartość, a ruchem jednostajnie opóźnionym - ruch, w którym wartość prędkości maleje w jednostkowych przedziałach czasu o tę samą wartość. Uczeń nazywa ruchem jednostajnym ruch, w którym droga przebyta w jednostkowych przedziałach czasu jest stała.

Podczas lekcji fizyki nt. "Bieguny magnetyczne magnesów” przeprowadzonych 14.02.2024 r. w klasach ósmych wykorzystano zestawy 44 magnesów (Fiz000018) firmy Jangar. Uczniowie pracując w grupach badali oddziaływanie magnesów z magnesami, magnesów z igłą magnetyczną kompasu, oddziaływanie magnesów na materiały magnetyczne. Uczniowie nazywają bieguny magnesów stałych i opisują oddziaływanie między nimi. Uczniowie opisują zachowanie się igły magnetycznej w obecności magnesu oraz zasadę działania kompasu; posługują się pojęciem biegunów magnetycznych Ziemi. Uczniowie opisują na przykładzie żelaza oddziaływanie magnesów na materiały magnetyczne i wymieniają przykłady wykorzystania tego oddziaływania. Uczniowie demonstrują zachowanie się igły magnetycznej w obecności magnesu.

Podczas lekcji chemii nt. "Etyn - budowa, właściwości i zastosowania” przeprowadzonych 07.02.2024 r. w klasie 8b i 13.02.2024 r. w klasie 8a wykorzystano wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie badali właściwości etynu wykorzystując wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z użyciem gogli VR. Uczeniowie na podstawie obserwacji opisują właściwości fizyczne i chemiczne (spalanie, przyłączanie bromu) etynu; wyszukują informacje na temat jego zastosowań i je wymieniają. Uczniowie przeprowadzają doświadczenie pozwalające odróżnić węglowodory nasycone od nienasyconych.

#LaboratoriaPrzyszłości   #LaboratoriaPrzyszlosci

 1460x616Logo Mistrzowie Matlandii 2 img1 logo bip

naskSzkoła bierze udział w projekcie pn. „Zdalna Szkoła - wsparcie Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej w systemie kształcenia zdalnego” współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.
Deklaracja dostępności