Na lekcjach fizyki 17.12.2024 r. w klasie 8b, 13.12.2024 r. w klasach 8a, 12.12.2024 r. w klasie 8c nt. "Pomiar pracy i mocy prądu elektrycznego" wykorzystano zestawy NTL ELECTRICITY P9901-4D i woltomierze oraz amperomierze zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie mierzyli napięcie elektryczne i natężenie prądu elektrycznego na żarówce w celu zmierzenia pracy i mocy prądu elektrycznego. Uczniowie: posługują się pojęciem pracy i mocy prądu elektrycznego wraz z ich jednostkami; stosują do obliczeń związki między tymi wielkościami; przeliczają energię elektryczną wyrażoną w kilowatogodzinach na dżule i odwrotnie; łączą według podanego schematu obwód elektryczny składający się ze źródła (baterii), odbiornika (żarówki), wyłączników, woltomierzy, amperomierzy; odczytują wskazania mierników. Uczniowie rysują schematy obwodów elektrycznych składających się z jednego źródła energii, jednego odbiornika, mierników i wyłączników; posługują się symbolami graficznymi tych elementów.

Na lekcjach chemii 12.12.2024 r. w klasie 8b, 09.12.2024 r. w klasach 8a i 8c nt. "Reakcje strąceniowe" wykorzystano szkło i sprzęt laboratoryjny firmy Jangar zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie obserwowali przeprowadzane przez nauczycielkę reakcję azotanu (V) srebra (I) z kwasem chlorowodorowym, siarczanu (VI) sodu z wodą wapienną. Uczniowie: wyjaśniają przebieg reakcji strąceniowej; projektują doświadczenie pozwalające otrzymywać substancje trudno rozpuszczalne (sole i wodorotlenki) w reakcjach strąceniowych, piszą odpowiednie równania reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej; na podstawie tablicy rozpuszczalności soli i wodorotlenków przewidują wynik reakcji strąceniowej; piszą równania dysocjacji elektrolitycznej soli rozpuszczalnych w wodzie; przeprowadzają obserwacje doświadczeń; przestrzegają zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji i doświadczeń.

Podczas lekcji chemii nt. "Reakcje wodorotlenków metali z tlenkami niemetali" przeprowadzonych w dniach 09.12.2024 r. w klasie 8b, 05.12.2024 r. w klasie 8c, 04.12.2024 r. w klasie 8a wykorzystano szkło i sprzęt laboratoryjny firmy Jangar zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie obserwowali przeprowadzaną przez nauczycielkę reakcję wody wapiennej z tlenkiem węgla (IV). Uczniowie: piszą równania reakcji otrzymywania soli (wodorotlenek (NaOH, KOH, Ca(OH)2) + tlenek niemetalu) w formie cząsteczkowej; przeprowadzają obserwacje doświadczeń; przestrzegają zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji i doświadczeń.

Podczas lekcji chemii nt. "Reakcje tlenków metali z kwasami" przeprowadzonych 04.12.2024 r. w klasie 8b, 02.12.2024 r. w klasach 8a i 8c wykorzystano szkło i sprzęt laboratoryjny firmy Jangar zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie obserwowali przeprowadzane przez nauczycielkę reakcje tlenku magnezu z kwasem chlorowodorowym, reakcję tlenku miedzi (II) z kwasem chlorowodorowym. Uczniowie: piszą równania reakcji otrzymywania soli (kwas + tlenek metalu) w formie cząsteczkowej; przeprowadzają obserwacje doświadczeń; przestrzegają zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji i doświadczeń.

#LaboratoriaPrzyszłości   #LaboratoriaPrzyszlosci

 

 

Na lekcjach chemii 13.11.2024 r. w klasach 7a i 7b, 07.11.2024 r. w klasie 7c nt. "Tlen – najważniejszy składnik powietrza" wykorzystano wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie otrzymywali tlen w wyniku termicznego rozkładu manganianu (VII) potasu wykorzystując wirtualne laboratorium Empiriusz z zużyciem gogli VR. Uczniowie spalali siarkę, węgiel i magnez w tlenie wykorzystując wirtualne laboratorium Empiriusz. Uczeń: projektuje i przeprowadza doświadczenie polegające na otrzymaniu tlenu oraz bada wybrane właściwości fizyczne i chemiczne tlenu; odczytuje z różnych źródeł (np. układu okresowego pierwiastków, wykresu rozpuszczalności) informacje dotyczące tego pierwiastka; wymienia jego zastosowania; pisze równania reakcji otrzymywania tlenu oraz równania reakcji tlenu z metalami i niemetalami; opisuje właściwości fizyczne oraz zastosowania wybranych tlenków (np. tlenku wapnia, tlenku glinu, tlenków żelaza, tlenków węgla, tlenku krzemu(IV), tlenków siarki); opisuje obieg tlenu i węgla w przyrodzie.

Podczas lekcji fizyki nt. "Stany skupienia. Właściwości gazów, cieczy, ciał stałych" przeprowadzonych w dniach 13.11.2023 r. w klasach 7a i 7c, 07.11.2024 r. w klasie 7b wykorzystano szkło i sprzęt laboratoryjny firmy Jangar zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie badali właściwości gazów, cieczy i ciał stałych. Uczeń: analizuje właściwości substancji w różnych stanach skupienia wynikające z budowy mikroskopowej ciał stałych, cieczy i gazów; opisuje budowę gazów, cieczy i ciał stałych; przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji, pomiarów i doświadczeń.

#LaboratoriaPrzyszłości   #LaboratoriaPrzyszlosci

 

Podczas lekcji chemii nt. "Zjawisko fizyczne i reakcja chemiczna" przeprowadzonych 24.09.2024 r. w klasie 7c i 25.09.2024 r. w klasach 7a i 7b wykorzystano szkło laboratoryjne firmy Jangar zakupione w ramach programu Laboratorium Przyszłości. Uczniowie doświadczalnie badali zjawisko fizyczne. Uczniowie doświadczalnie otrzymywali tlenek magnezu w reakcji spalania magnezu w powietrzu; siarczek żelaza (II) w reakcji żelaza z siarką. Uczeń: opisuje i porównuje zjawisko fizyczne i reakcję chemiczną; projektuje i przeprowadza doświadczenia ilustrujące zjawisko fizyczne i reakcję chemiczną; na podstawie obserwacji klasyfikuje przemiany do reakcji chemicznych i zjawisk fizycznych.

Podczas lekcji chemii nt. "Kwas siarkowy (VI), kwas siarkowy (IV) - tlenowe kwasy siarki" przeprowadzonych 23.09.2024 r. w klasach ósmych wykorzystano szkło laboratoryjne firmy Jangar oraz wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR zakupione w ramach programu Laboratorium Przyszłości. Uczniowie przeprowadzali doświadczenie, w wyniku którego można otrzymać kwas siarkowy (IV) z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium EMPIRIUSZ z zużyciem gogli VR zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie badali właściwości fizyczne i chemiczne stężonego kwasu siarkowego (VI). W oparciu o wykonane eksperymenty umieją opisać właściwości tych kwasów. Eksperymenty przeprowadzane z użyciem Empiriusza są całkowicie bezpieczne, także dla uczniów z alergiami i astmą. Uczeń: bezpiecznie posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi; projektuje i przeprowadza proste doświadczenia chemiczne; formułuje obserwacje, wnioski oraz wyjaśnienia; przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Podczas lekcji fizyki nt. "Elektryzowanie przez indukcję" przeprowadzonych 23.09.2024 r. w klaasch ósmych wykorzystano zestawy SMARTBEE CLUB Unbox curiosityl ELEKTROSTATYKA zakupione w ramach programu Laboratroium Przyszłości. Uczniowie pracując w grupach budowali elektroskopy. Uczniowie doświadczalnie badali zjawisko elektryzowania przewodnika przez indukcję. Uczeń: opisuje przemieszczanie ładunków w przewodnikach pod wpływem oddziaływania ze strony ładunku zewnętrznego (indukacja elektrostatyczna); opisuje budowę i zasadę działania elektroskopu.

#LaboratoriumPrzyszłości    #LaboratoriumPrzyszlosci    #LaboratoriaPrzyszłości    #LaboratoriaPrzyszlosci



 

Na lekcjach chemii 22.10.2024 r. w klasie 7c, 30.10.2024 r. w klasach 7a, 7b nt. "Powietrze - mieszanina jednorodna gazów" wykorzystano wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie badali składniki powietrza z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium EMPIRIUSZ z zużyciem gogli VR. Uczeń: projektuje i przeprowadza doświadczenie potwierdzające, że powietrze jest mieszaniną; opisuje skład i właściwości powietrza; opisuje właściwości fizyczne gazów szlachetnych; wyjaśnia, dlaczego są one bardzo mało aktywne chemicznie; wymienia ich zastosowania.

Podczas lekcji fizyki nt. "Pomiar napięcia elektrycznego" przeprowadzonych w dniach 21.10.2023 r. w klasie 8a, 22.10.2024 r. w klasie 8b, 24.102024 r. w klasie 8c wykorzystano zestawy NTL ELECTRICITY P9901-4D i woltomierze zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie mierzyli napięcie elektryczne na żarówce. Uczeń: rysuje schematy obwodów elektrycznych składających się z jednego źródła energii, jednego odbiornika, mierników i wyłączników; posługuje się symbolami graficznymi tych elementów; łączy według podanego schematu obwód elektryczny składający się ze źródła (akumulatora, zasilacza), odbiornika (żarówki, brzęczyka, silnika, diody, grzejnika, opornika), wyłączników, woltomierzy, amperomierzy; odczytuje wskazania mierników.

Podczas lekcji chemii nt. "Właściwości metali i niemetali" przeprowadzonych 03.10.2024 r. w klasie 7c, 04.10.2023 r. w klasach 7a i 7b, wykorzystano szkło i sprzęt laboratoryjny firmy Jangar, wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Wykorzystując wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ uczniowie badali przewodnictwo elektryczne metali, doświadczalnie badali sposoby ochrony produktów stalowych przed korozją. Uczeń: klasyfikuje pierwiastki na metale i niemetale; odróżnia metale od niemetali na podstawie ich właściwości; wymienia czynniki środowiska, które powodują korozję; proponuje sposoby zabezpieczania produktów zawierających żelazo przed rdzewieniem.

#LaboratoriaPrzyszłości   #LaboratoriaPrzyszlosci

Podczas lekcji chemii nt. "Białka" przeprowadzonych 06.06.2024 r. w klasie 8B i 07.06.2024 r. w klasie 8A wykorzystano szkło laboratoryjne firmy Jangar oraz wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR zakupione w ramach programu Laboratorium Przyszłości. Uczniowie doświadczalnie wykrywali białko w białku jaja kurzego, twarogu, ptasim piórze. Uczniowie eksperymentalnie badali właściwości białek. Uczniowie wykrywali białka i badali ich właściwości z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR. Uczniowie wymieniają pierwiastki, których atomy wchodzą w skład cząsteczek białek; definiują białka jako związki powstające w wyniku kondensacji aminokwasów; badają zachowanie się białka pod wpływem ogrzewania, etanolu, kwasów i zasad, soli metali ciężkich (np. CuSO4) i chlorku sodu; opisują różnice w przebiegu denaturacji i koagulacji białek; wymieniają czynniki, które wywołują te procesy; projektują i przeprowadzają doświadczenia pozwalające wykryć obecność białka za pomocą stężonego roztworu kwasu azotowego(V) w różnych produktach spożywczych.

Podczas lekcji chemii nt. "Sposoby otrzymywania trudno rozpuszczalnych wodorotlenków " przeprowadzonych 03.06.2024 r. w klasie 7b i 06.06.2024 r. w 7c wykorzystano szkło laboratoryjne firmy Jangar oraz wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR zakupione w ramach programu Laboratorium Przyszłości. Uczniowie doświadczalnie otrzymali wodorotlenek miedzi (II) i wodorotlenek żelaza (III) z reakcji odpowiednich chlorków z wodorotlenkiem sodu. Uczniowie otrzymali wodorotlenek miedzi (II) i wodorotlenek glinu z odpowiednich chlorków z wodorotlenkiem sodu z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR. Uczniowie projektują i przeprowadzają doświadczenia, w wyniku których można otrzymać wodorotlenek trudno rozpuszczalny w wodzie Cu(OH)2, Fe(OH)3, Al.(OH)3; zapisują odpowiednie równania reakcji w formie cząsteczkowej.

Podczas lekcji chemii nt. "Wodorotlenek sodu i potasu" przeprowadzonych 03.06.2024 r. w klasie 7c i 05.06.2024 r. w 7b wykorzystano szkło laboratoryjne firmy Jangar oraz wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR zakupione w ramach programu Laboratorium Przyszłości. Uczniowie doświadczalnie właściwości wodorotlenku sodu i potasu. Uczniowie otrzymali wodorotlenek sodu w reakcji sodu z wodą z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR. Uczniowie projektują i przeprowadzają doświadczenia, w wyniku których można otrzymać wodorotlenek rozpuszczalny w wodzie np. NaOH; zapisują odpowiednie równania reakcji w formie cząsteczkowej; opisują właściwości i wynikające z nich zastosowania niektórych wodorotlenków np. NaOH.

#LaboratoriaPrzyszłości   #LaboratoriaPrzyszlosci

 1460x616Logo Mistrzowie Matlandii 2 img1 logo bip

naskSzkoła bierze udział w projekcie pn. „Zdalna Szkoła - wsparcie Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej w systemie kształcenia zdalnego” współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.
Deklaracja dostępności