Na lekcjach chemii 22.10.2024 r. w klasie 7c, 30.10.2024 r. w klasach 7a, 7b nt. "Powietrze - mieszanina jednorodna gazów" wykorzystano wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie badali składniki powietrza z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium EMPIRIUSZ z zużyciem gogli VR. Uczeń: projektuje i przeprowadza doświadczenie potwierdzające, że powietrze jest mieszaniną; opisuje skład i właściwości powietrza; opisuje właściwości fizyczne gazów szlachetnych; wyjaśnia, dlaczego są one bardzo mało aktywne chemicznie; wymienia ich zastosowania.
Podczas lekcji fizyki nt. "Pomiar napięcia elektrycznego" przeprowadzonych w dniach 21.10.2023 r. w klasie 8a, 22.10.2024 r. w klasie 8b, 24.102024 r. w klasie 8c wykorzystano zestawy NTL ELECTRICITY P9901-4D i woltomierze zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie mierzyli napięcie elektryczne na żarówce. Uczeń: rysuje schematy obwodów elektrycznych składających się z jednego źródła energii, jednego odbiornika, mierników i wyłączników; posługuje się symbolami graficznymi tych elementów; łączy według podanego schematu obwód elektryczny składający się ze źródła (akumulatora, zasilacza), odbiornika (żarówki, brzęczyka, silnika, diody, grzejnika, opornika), wyłączników, woltomierzy, amperomierzy; odczytuje wskazania mierników.
Podczas lekcji chemii nt. "Właściwości metali i niemetali" przeprowadzonych 03.10.2024 r. w klasie 7c, 04.10.2023 r. w klasach 7a i 7b, wykorzystano szkło i sprzęt laboratoryjny firmy Jangar, wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Wykorzystując wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ uczniowie badali przewodnictwo elektryczne metali, doświadczalnie badali sposoby ochrony produktów stalowych przed korozją. Uczeń: klasyfikuje pierwiastki na metale i niemetale; odróżnia metale od niemetali na podstawie ich właściwości; wymienia czynniki środowiska, które powodują korozję; proponuje sposoby zabezpieczania produktów zawierających żelazo przed rdzewieniem.
#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci
Podczas lekcji chemii nt. "Zjawisko fizyczne i reakcja chemiczna" przeprowadzonych 24.09.2024 r. w klasie 7c i 25.09.2024 r. w klasach 7a i 7b wykorzystano szkło laboratoryjne firmy Jangar zakupione w ramach programu Laboratorium Przyszłości. Uczniowie doświadczalnie badali zjawisko fizyczne. Uczniowie doświadczalnie otrzymywali tlenek magnezu w reakcji spalania magnezu w powietrzu; siarczek żelaza (II) w reakcji żelaza z siarką. Uczeń: opisuje i porównuje zjawisko fizyczne i reakcję chemiczną; projektuje i przeprowadza doświadczenia ilustrujące zjawisko fizyczne i reakcję chemiczną; na podstawie obserwacji klasyfikuje przemiany do reakcji chemicznych i zjawisk fizycznych.
Podczas lekcji chemii nt. "Kwas siarkowy (VI), kwas siarkowy (IV) - tlenowe kwasy siarki" przeprowadzonych 23.09.2024 r. w klasach ósmych wykorzystano szkło laboratoryjne firmy Jangar oraz wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR zakupione w ramach programu Laboratorium Przyszłości. Uczniowie przeprowadzali doświadczenie, w wyniku którego można otrzymać kwas siarkowy (IV) z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium EMPIRIUSZ z zużyciem gogli VR zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie badali właściwości fizyczne i chemiczne stężonego kwasu siarkowego (VI). W oparciu o wykonane eksperymenty umieją opisać właściwości tych kwasów. Eksperymenty przeprowadzane z użyciem Empiriusza są całkowicie bezpieczne, także dla uczniów z alergiami i astmą. Uczeń: bezpiecznie posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi; projektuje i przeprowadza proste doświadczenia chemiczne; formułuje obserwacje, wnioski oraz wyjaśnienia; przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Podczas lekcji fizyki nt. "Elektryzowanie przez indukcję" przeprowadzonych 23.09.2024 r. w klaasch ósmych wykorzystano zestawy SMARTBEE CLUB Unbox curiosityl ELEKTROSTATYKA zakupione w ramach programu Laboratroium Przyszłości. Uczniowie pracując w grupach budowali elektroskopy. Uczniowie doświadczalnie badali zjawisko elektryzowania przewodnika przez indukcję. Uczeń: opisuje przemieszczanie ładunków w przewodnikach pod wpływem oddziaływania ze strony ładunku zewnętrznego (indukacja elektrostatyczna); opisuje budowę i zasadę działania elektroskopu.
#LaboratoriumPrzyszłości #LaboratoriumPrzyszlosci #LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci
Podczas lekcji fizyki nt. "Zjawiska cienia i półcienia" przeprowadzonych 23.05.2024 r. w klasie 8a i 17.05.2024 r. w klasie 8b wykorzystano gogle VR z dostępem do portalu ClassVr firmy AKTIN zakupione w ramach programu Laboratorium Przyszłości. Uczniowie oglądali budowę Słońca, zaćmienie Słońca, obieg Księżyca dookoła Ziemi. Uczniowie ilustrują prostoliniowe rozchodzenie się światła w ośrodku jednorodnym; wyjaśniają powstawanie cienia i półcienia.
Podczas lekcji chemii w klasach ósmych nt. "Tłuszcze" przeprowadzonych 21.05.2024 r. wykorzystano szkło laboratoryjne firmy Jangar zakupione w ramach programu Laboratorium Przyszłości. Uczniowie badali rozpuszczalność oleju roślinnego w wodzie, etanolu i benzynie. Uczniowie eksperymentalnie odróżniali tłuszcz roślinny od zwierzęcego. Uczniowie opisują budowę cząsteczki tłuszczu jako estru glicerolu i kwasów tłuszczowych; klasyfikują tłuszcze pod względem pochodzenia, stanu skupienia i charakteru chemicznego; opisują wybrane właściwości fizyczne tłuszczów; projektują i przeprowadzają doświadczenie pozwalające odróżnić tłuszcz nienasycony od nasyconego.
Podczas lekcji chemii nt. "Rozpuszczalność substancji w wodzie" przeprowadzonych 13.05.2024 r. w klasie 7b i 20.05.2024 r. w 7c wykorzystano szkło laboratoryjne firmy Jangar zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie doświadczalnie sprawdzili od czego zależy rozpuszczalność substancji oraz co wpływa na szybkość rozpuszczania substancji. Uczniowie projektują i przeprowadzają doświadczenia dotyczące rozpuszczalności różnych substancji w wodzie; projektują i przeprowadzają doświadczenia wykazujące wpływ różnych czynników na szybkość rozpuszczania substancji stałych w wodzie; definiują pojęcie rozpuszczalność; odczytują rozpuszczalność substancji z tabeli rozpuszczalności lub z wykresu rozpuszczalności.
Podczas lekcji chemii nt. "Rodzaje roztworów " przeprowadzonych 08.05.2024 r. w klasie 7b i 13.05.2024 r. w 7c wykorzystano szkło laboratoryjne firmy Jangar zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie otrzymywali roztwory nienasycony i nasycony. Uczniowie przeprowadzili krystalizację azotanu (V) potasu. Uczniowie sporządzili roztwór właściwy, koloid i zawiesinę. Uczniowie opisują budowę cząsteczki wody oraz przewidują zdolność do rozpuszczania się różnych substancji w wodzie; podają przykłady substancji, które nie rozpuszczają się w wodzie, oraz przykłady substancji, które rozpuszczają się w wodzie, tworząc roztwory właściwe; podają przykłady substancji, które z wodą tworzą koloidy i zawiesiny; podają różnice między roztworem nasyconym i nienasyconym.
Podczas lekcji chemii nt. "Białka" przeprowadzonych 06.06.2024 r. w klasie 8B i 07.06.2024 r. w klasie 8A wykorzystano szkło laboratoryjne firmy Jangar oraz wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR zakupione w ramach programu Laboratorium Przyszłości. Uczniowie doświadczalnie wykrywali białko w białku jaja kurzego, twarogu, ptasim piórze. Uczniowie eksperymentalnie badali właściwości białek. Uczniowie wykrywali białka i badali ich właściwości z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR. Uczniowie wymieniają pierwiastki, których atomy wchodzą w skład cząsteczek białek; definiują białka jako związki powstające w wyniku kondensacji aminokwasów; badają zachowanie się białka pod wpływem ogrzewania, etanolu, kwasów i zasad, soli metali ciężkich (np. CuSO4) i chlorku sodu; opisują różnice w przebiegu denaturacji i koagulacji białek; wymieniają czynniki, które wywołują te procesy; projektują i przeprowadzają doświadczenia pozwalające wykryć obecność białka za pomocą stężonego roztworu kwasu azotowego(V) w różnych produktach spożywczych.
Podczas lekcji chemii nt. "Sposoby otrzymywania trudno rozpuszczalnych wodorotlenków " przeprowadzonych 03.06.2024 r. w klasie 7b i 06.06.2024 r. w 7c wykorzystano szkło laboratoryjne firmy Jangar oraz wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR zakupione w ramach programu Laboratorium Przyszłości. Uczniowie doświadczalnie otrzymali wodorotlenek miedzi (II) i wodorotlenek żelaza (III) z reakcji odpowiednich chlorków z wodorotlenkiem sodu. Uczniowie otrzymali wodorotlenek miedzi (II) i wodorotlenek glinu z odpowiednich chlorków z wodorotlenkiem sodu z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR. Uczniowie projektują i przeprowadzają doświadczenia, w wyniku których można otrzymać wodorotlenek trudno rozpuszczalny w wodzie Cu(OH)2, Fe(OH)3, Al.(OH)3; zapisują odpowiednie równania reakcji w formie cząsteczkowej.
Podczas lekcji chemii nt. "Wodorotlenek sodu i potasu" przeprowadzonych 03.06.2024 r. w klasie 7c i 05.06.2024 r. w 7b wykorzystano szkło laboratoryjne firmy Jangar oraz wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR zakupione w ramach programu Laboratorium Przyszłości. Uczniowie doświadczalnie właściwości wodorotlenku sodu i potasu. Uczniowie otrzymali wodorotlenek sodu w reakcji sodu z wodą z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR. Uczniowie projektują i przeprowadzają doświadczenia, w wyniku których można otrzymać wodorotlenek rozpuszczalny w wodzie np. NaOH; zapisują odpowiednie równania reakcji w formie cząsteczkowej; opisują właściwości i wynikające z nich zastosowania niektórych wodorotlenków np. NaOH.
#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci
Podczas lekcji chemii nt. "Wyższe kwasy karboksylowe" przeprowadzonych 18.04.2023 r. w klasie 8b i 12.04.2024 r. w 8a wykorzystano szkło laboratoryjne firmy Jangar zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie badali właściwości fizyczne i chemiczne kwasów stearynowego i oleinowego. Uczniowie podają nazwy i rysują wzory półstrukturalne (grupowe) długołańcuchowych kwasów monokarboksylowych (kwasów tłuszczowych) nasyconych (palmitynowego, stearynowego) i nienasyconego (oleinowego); opisują wybrane właściwości fizyczne i chemiczne długołańcuchowych kwasów monokarboksylowych; projektują i przeprowadzają doświadczenie, które pozwoli odróżnić kwas oleinowy od palmitynowego lub stearynowego.
Podczas lekcji chemii nt. "Prawo zachowania masy" przeprowadzonych 15.04.2023 r. w klasie 7c i 10.04.2024 r. w 7b wykorzystano wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z zużyciem gogli VR zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie potwierdzili słuszność prawa zachowania masy otrzymując tlenek miedzi (II). Uczniowie stosują do obliczeń prawo zachowania masy (wykonują obliczenia związane ze stechiometrią wzoru chemicznego i równania reakcji chemicznej).
Podczas lekcji chemii nt. "Kwas etanowy " przeprowadzonych 09.04.2023 r. w klasie 8b i 05.04.2024 r. w 8a wykorzystano szkło laboratoryjne firmy Jangar oraz wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z zużyciem gogli VR zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie badali właściwości chemiczne kwasu etanowego, przeprowadzając reakcje tego kwasu z magnezem i tlenkiem miedzi (II) wykorzystując gogle VR. Uczniowie badają i opisują wybrane właściwości fizyczne i chemiczne kwasu etanowego (octowego); piszą w formie cząsteczkowej równania reakcji tego kwasu z wodorotlenkami, tlenkami metali, metalami; badają odczyn wodnego roztworu kwasu etanowego (octowego); piszą równanie dysocjacji tego kwasu.
Podczas lekcji fizyki nt. "Wyznaczanie okresu i częstotliwości drgań wahadeł" przeprowadzonych 05.04.2024 r. w klasach ósmych wykorzystano zestawy NTL SEK DYNAMICS P9902-4J i NTL MATERIAL FOR SUPPORTING AND ASSEMBLY P9901-4A zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. W trakcie zajęć uczniowie pracując w grupach doświadczalnie wyznaczali okresy i częstotliwości w ruchu okresowym wahadeł matematycznego i sprężynowego.
#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci