Podczas lekcji chemii nt. "Budowa atomu - nukleony i elektrony” przeprowadzonych 17.01.2024 r. w klasie 7b i 18.01.2024 r. w klasie 7c wykorzystano gogle VR z dostępem do portalu ClassVr firmy AKTIN zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie oglądali modele budowy atomu: planetarny, jądrowy, kwantowy używając do tych celów gogli VR firmy AKTIN. Uczniowie oglądali modele budowy atomu wodoru, helu, węgla posługując się goglami VR. Uczniowie posługują się pojęciem pierwiastka chemicznego jako zbioru atomów o danej liczbie atomowej Z; opisują skład atomu (jądro: protony i neutrony, elektrony); na podstawie położenia pierwiastka w układzie okresowym określają liczbę powłok elektronowych w atomie oraz liczbę elektronów zewnętrznej powłoki elektronowej dla pierwiastków grup 1 i 2 i 13–18; określają położenie pierwiastka w układzie okresowym (numer grupy, numer okresu); ustalają liczbę protonów, elektronów i neutronów w atomie na podstawie liczby atomowej i masowej.

Podczas lekcji fizyki nt. "Prawo Archimedesa a pływanie ciał" przeprowadzonych 02.01.2024 r. w klasie 7a i 04.01.2024 r. w klasach 7b i 7c wykorzystano gogle VR z dostępem do portalu ClassVr firmy AKTIN zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie fruwali paralotniami, podziwiali Turcję z lotu ptaka fruwając balonem na ogrzane powietrze, obserwowali z góry krajobrazy Namibii poruszając się balonem na ogrzane powietrze używając do tych celów gogli VR firmy AKTIN. Uczniowie analizują siły działające na ciała zanurzone w cieczach lub gazach, posługując się pojęciem siły wyporu i prawem Archimedesa; na podstawie prawa Archimedesa analizują pływanie ciał. Uczniowie wymieniają zastosowania prawa Archimedesa.

Podczas lekcji chemii nt. "Szereg homologiczny alkanów" przeprowadzonych 02.01.2024 r. w klasach ósmych wykorzystano zestawy konstruowania molekuł 302 cz. (732802) MAC DYDAKTYKA zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie budowali modele metanu, etanu, propanu, butanu, pentanu z wykorzystaniem zestawów do konstruowania molekuł 302 cz. (732802) MAC DYDAKTYKA. Uczniowie tworzą wzór ogólny szeregu homologicznego alkanów (na podstawie wzorów kolejnych alkanów) i zapisują wzór sumaryczny alkanu o podanej liczbie atomów węgla; rysują wzory strukturalne i półstrukturalne (grupowe) alkanów o łańcuchach prostych do pięciu atomów węgla w cząsteczce; podają ich nazwy systematyczne; definiują pojęcie węglowodoru nasyconego (alkanu).

#LaboratoriaPrzyszłości   #LaboratoriaPrzyszlosci

Podczas lekcji chemii nt. "Atomy i cząsteczki - składniki materii" przeprowadzonych 18.12.2023 r. w klasach 7b i 7c wykorzystano szkło laboratoryjne firmy Jangar oraz gogle VR z dostępem do portalu ClassVr firmy AKTIN zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie obserwowali zjawisko dyfuzji manganianu (VII) potasu w wodzie. Uczniowie oglądali atomy i cząsteczki wykorzystując gogle VR. Uczniowie tłumaczą, na czym polega zjawisko dyfuzji. Uczniowie opisują różnice między związkiem chemicznym a pierwiastkiem. Uczniowie opisują różnice między atomem a cząsteczką.

Podczas lekcji fizyki nt. "Pomiar oporu elektrycznego (rezystancji)" przeprowadzonych 08.12.2023 r. w klasie 8a i 12.12.2023 r. w klasie 8b wykorzystano zestawy NTL ELECTRICITY P9901-4D i woltomierze oraz amperomierze zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Podczas pracy w grupach uczniowie mierzyli napięcie elektryczne i natężenie prądu elektrycznego przepływającego przez opornik. Uczniowie na podstawie wzoru rezystancji obliczali opory elektryczne swoich oporników. Uczniowie łączą według podanego schematu obwód elektryczny składający się ze źródła (baterii), odbiornika (żarówki, opornika), wyłącznika, woltomierza, amperomierza; odczytują wskazania mierników. Uczniowie rysują schematy obwodów elektrycznych składających się z jednego źródła energii, jednego odbiornika, mierników i wyłącznika; posługują się symbolami graficznymi tych elementów.

Podczas lekcji chemii nt. "Wodór” przeprowadzonych 06.12.2023 r. w klasie 7b i 07.12.2023 r. w klasie 7c wykorzystano szkło i sprzęt laboratoryjny firmy Jangar oraz wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie otrzymali wodór z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium EMPIRIUSZ z zużyciem gogli VR. Uczniowie badali właściwości wodoru wykorzystując wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z użyciem gogli VR. Uczniowie podczas pokazu obserwowali otrzymywanie wodoru. Eksperymenty przeprowadzane z użyciem Empiriusza są całkowicie bezpieczne, także dla uczniów z alergiami i astmą. Uczniowie podają przykłady różnych typów reakcji (reakcja wymiany); wskazują substraty i produkty. Uczniowie definiują pojęcie reakcji egzotermicznej; podają przykład takiej reakcji. Uczniowie przeprowadzają doświadczenie pozwalające otrzymać wodór; piszą równania reakcji otrzymywania wodoru (np. reakcja cynku z kwasem chlorowodorowym). Uczniowie opisują właściwości fizyczne i chemiczne wodoru. Uczniowie wymieniają jego zastosowania; piszą równania reakcji wodoru z niemetalami; opisują właściwości fizyczne oraz zastosowania wybranych wodorków niemetali (amoniaku, chlorowodoru, siarkowodoru).

#LaboratoriaPrzyszłości   #LaboratoriaPrzyszlosci

 

 

Podczas lekcji chemii w klasach 7b, 7c nt. " Właściwości metali i niemetali" przeprowadzonych 12., 23.10.2023 r. wykorzystano szkło i sprzęt laboratoryjny firmy Jangar, wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie badali przewodnictwo elektryczne metali z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium EMPIRIUSZ z zużyciem gogli VR. Uczniowie przeprowadzali doświadczenia chemiczne polegające na poznaniu sposobów ochrony produktów stalowych przed korozją z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium EMPIRIUSZ z zużyciem gogli VR. Eksperymenty przeprowadzane z użyciem Empiriusza są całkowicie bezpieczne, także dla uczniów z alergiami i astmą. Uczniowie klasyfikują pierwiastki na metale i niemetale, odróżniają metale od niemetali na podstawie ich właściwości.

W klasach siódmych podczas lekcji fizyki nt. "Atomy i cząsteczki" przeprowadzonych w dniach 4., 9., 14.10.2023 r. wykorzystano gogle VR z dostępem do portalu ClassVr firmy AKTIN zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie oglądali modele atomów i cząsteczek wykorzystując gogle VR z dostępem do portalu ClassVr firmy AKTIN. Oglądali modele cząsteczek wody, amoniaku zbudowane z wykorzystaniem zestawów do konstruowania molekuł 302 cz. (732802) MAC DYDAKTYKA zakupionych w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie opisują różnice między atomem a cząsteczką. Uczniowie wyjaśniają zjawisko dyfuzji.

5.,11.10.2023 r. na lekcjach chemii w klasach 7b, 7c nt. "Pierwiastki i związki chemiczne" wykorzystano szkło i sprzęt laboratoryjny firmy Jangar zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie obserwowali otrzymywanie siarczku żelaza. Uczniowie przestrzegali zasad bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania pokazu. Uczniowie posługują się symbolami pierwiastków i stosuje je do zapisywania wzorów chemicznych: H, C, N, O, Na, Mg, Al, Si, P, S, Cl, K, Ca, Fe, Cu, Zn, Br, Ag, Sn, I, Ba, Au, Hg, Pb. Uczniowie opisują różnice między mieszaniną a związkiem chemicznym lub pierwiastkiem.

#LaboratoriaPrzyszłości   #LaboratoriaPrzyszlosci

Podczas lekcji chemii nt. "Tlenek węgla (IV)" przeprowadzonych 20.11.2023 r. w klasie 7c i 27.11.2023 r. w klasie 7b wykorzystano szkło i sprzęt laboratoryjny firmy Jangar oraz wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie otrzymali tlenek węgla (IV) z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium EMPIRIUSZ z zużyciem gogli VR. Uczniowie badali właściwości tlenku węgla (IV) wykorzystując wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z użyciem gogli VR. Uczniowie podczas pokazu obserwowali właściwości tlenku węgla (IV). Eksperymenty przeprowadzane z użyciem Empiriusza są całkowicie bezpieczne, także dla uczniów z alergiami i astmą. Uczniowie podają przykłady różnych typów reakcji (reakcja wymiany); wskazują substraty i produkty. Uczniowie definiują pojęcie reakcji endotermicznej; podają przykład takiej reakcji. Uczniowie przeprowadzają doświadczenie pozwalające otrzymać oraz wykryć tlenek węgla (IV) (np. w powietrzu wydychanym z płuc); piszą równania reakcji otrzymywania tlenku węgla (IV) (np. reakcja spalania węgla w tlenie, rozkład węglanów, reakcja węglanu wapnia z kwasem solnym). Uczniowie opisują właściwości fizyczne i chemiczne tlenku węgla (IV) oraz funkcję tego gazu w przyrodzie.

Podczas lekcji fizyki nt. "Pomiar napięcia elektrycznego" przeprowadzonych 17.11.2023 r. w klasie 8a i 23.11.2023 r. w klasie 8b wykorzystano zestawy NTL ELECTRICITY P9901-4D i woltomierze zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie mierzyli napięcie elektryczne na żarówce. Uczniowie łączą według podanego schematu obwód elektryczny składający się ze źródła (baterii), odbiornika (żarówki), wyłączników, woltomierzy; odczytują wskazania mierników. Uczniowie rysują schematy obwodów elektrycznych składających się z jednego źródła energii, jednego odbiornika, mierników i wyłączników; posługują się symbolami graficznymi tych elementów.

Podczas lekcji fizyki nt. "Pomiar natężenia prądu elektrycznego" przeprowadzonych 16.11.2023 r. w klasie 8a i 22.11.2023 r. w klasie 8b wykorzystano zestawy NTL ELECTRICITY P9901-4D i amperomierze zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie mierzyli natężenie prądu elektrycznego przepływającego przez żarówkę. Uczniowie łączą według podanego schematu obwód elektryczny składający się ze źródła (baterii), odbiornika (żarówki), wyłączników, amperomierzy; odczytują wskazania mierników. Uczniowie rysują schematy obwodów elektrycznych składających się z jednego źródła energii, jednego odbiornika, mierników i wyłączników; posługują się symbolami graficznymi tych elementów.

 

Podczas lekcji chemii nt. "Tlen - najważniejszy składnik powietrza" przeprowadzonych 16.11.2023 r. w klasie 7c i 20.11.2023 r. w klasie 7b wykorzystano wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie otrzymali tlen z manganianu (VII) potasu z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium EMPIRIUSZ z zużyciem gogli VR. Uczniowie spalali siarkę, węgiel magnez w tlenie wykorzystując wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z użyciem gogli VR. Eksperymenty przeprowadzane z użyciem Empiriusza są całkowicie bezpieczne, także dla uczniów z alergiami i astmą. Uczniowie podają przykłady różnych typów reakcji (reakcja syntezy, reakcja analizy); wskazują substraty i produkty. Uczniowie definiują pojęcie reakcji endotermicznej; podają przykład takiej reakcji. Uczniowie przeprowadzają doświadczenie polegające na otrzymaniu tlenu oraz badają wybrane właściwości fizyczne i chemiczne tlenu; odczytują z różnych źródeł (np. układu okresowego pierwiastków) informacje dotyczące tego pierwiastka; wymieniają jego zastosowania; piszą równania reakcji otrzymywania tlenu oraz równania reakcji tlenu z metalami i niemetalami.

06.11.2023 r. podczas lekcji biologii w klasie 5a nt. „Cudzożywność” wykorzystano pakiet „Rośliny” firmy Lakeshore zakupiony w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie porównywali sposoby odżywiania samożywnego i cudzożywnego. Przypominaliśmy podczas wysiewu nasion fasoli o czynnikach potrzebnych roślinom do zajścia procesu fotosyntezy.

#LaboratoriaPrzyszłości   #LaboratoriaPrzyszlosci

Podczas lekcji chemii w klasach siódmych nt. "Podstawowe wyposażenie laboratoryjne. Jak opisać doświadczenie?" przeprowadzonych 11.09.2023 r. wykorzystano szkło i sprzęt laboratoryjny firmy Jangar zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. W trakcie zajęć uczniowie poznali znaki ostrzegawcze (piktogramy) stosowane przy oznakowaniu substancji niebezpiecznych, podstawowe zasady bezpiecznej pracy z odczynnikami chemicznymi, prosty sprzęt laboratoryjny.

W klasach ósmych podczas lekcji chemii nt. "Kwasy beztlenowe" przeprowadzonych w dniach 14-15.09.2023 r. wykorzystano wirtualne laboratorium EMPIRIUSZ z goglami VR zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie przeprowadzali proste doświadczenia chemiczne polegające na otrzymaniu kwasu chlorowodorowego oraz otrzymywaniu kwasu siarkowodorowego z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium EMPIRIUSZ z zużyciem gogli VR. Uczniowie bezpiecznie posługiwali się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi, formułowali obserwacje, wnioski oraz wyjaśnienia, przestrzegali zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Budowali modele kwasu chlorowodorowego i kwasu siarkowodorowego z wykorzystaniem z wykorzystaniem zestawów do konstruowania molekuł 302 cz. (732802) MAC DYDAKTYKA zakupionych w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Eksperymenty przeprowadzane z użyciem Empiriusza są całkowicie bezpieczne, także dla uczniów z alergiami i astmą.

18.09.2023 r. na lekcjach chemii w klasach 7b, 7c nt. "Gęstość substancji" wykorzystano wykorzystano szkło i sprzęt laboratoryjny firmy Jangar zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie umieją przeprowadzić proste doświadczenia chemiczne polegające na wyznaczeniu gęstości np. oleju czy aluminiowego sześcianu. Uczniowie umieją bezpiecznie posługiwać się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi. Przestrzegają zasad bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania doświadczeń.

21-22.09.2023 r. uczniowie klas ósmych podczas lekcji chemii nt. "Kwas siarkowy (VI), kwas siarkowy (IV) – kwasy tlenowe siarki" przeprowadzali doświadczenie, w wyniku którego można otrzymać kwas siarkowy (IV) z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium EMPIRIUSZ z zużyciem gogli VR zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości. W oparciu o wykonane eksperymenty umieją opisać właściwości tych kwasów. Uczniowie budowali modele kwasu siarkowego (VI) i kwasu siarkowego (IV) z wykorzystaniem z wykorzystaniem zestawów do konstruowania molekuł 302 cz. (732802) MAC DYDAKTYKA zakupionych w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Eksperymenty przeprowadzane z użyciem Empiriusza są całkowicie bezpieczne, także dla uczniów z alergiami i astmą.

#LaboratoriaPrzyszłości   #LaboratoriaPrzyszlosci

 1460x616Logo Mistrzowie Matlandii 2 img1 logo bip

naskSzkoła bierze udział w projekcie pn. „Zdalna Szkoła - wsparcie Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej w systemie kształcenia zdalnego” współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.
Deklaracja dostępności